|
|
|
PROJECTNAAM
Duurzame Mobiliteit
OPDRACHTGEVER
Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
FUNCTIE
Ontwikkelaar Sturingsinstrument CO2-doelstellingen en Regiocoördinator voor regio's Brabant en Stedendriehoek
PERIODE
juni 2017 – heden
Onze rol 1) Wij helpen als To Interface het ministerie met de opzet en invulling van monitoring en evaluatie van het nationale Klimaatakkoord. Hiervoor hebben we met de betrokken partijen binnen en buiten het ministerie prestatie-indicatoren vastgesteld, databronnen ontsloten en rapportages opgesteld. Tevens nemen we namens het ministerie deel in de interdepartementale werkgroep voor monitoring en evaluatie van het Klimaatbeleid. Een van de rapportages waarvoor we de input leveren is de Monitor Klimaatbeleid. Hierin wordt jaarlijks de voortgang van de uitvoering van het Klimaatakkoord aan de 2e Kamer gerapporteerd (1e keer in 2020).
2) Wij ondersteunen het ministerie bij een aantal dossiers over de regionale aanpak van het Klimaatakkoord. Het gaat om het maken van afspraken tussen Rijk en regio tijdens de Bestuurlijk Overleggen MIRT voor het onderdeel ‘duurzame mobiliteit’ alsook de begeleiding van onderzoeken over de financiële consequenties van het Klimaatakkoord voor decentrale overheden en de hieruit voortvloeiende compensatie afspraken.
3) Betrouwbare en actuele informatie over laadpunten is noodzakelijk voor het stimuleren van EV-rijden. Wij helpen het ministerie met de governance en organisatie van deze informatie. Daarvoor wordt in beeld gebracht om welke informatie het gaat, op welke wijze deze kan worden ontsloten via het nationaal toegangspunt, welke voorwaarden gelden bij het verstrekken en het gebruiken van deze data en hoe hierop wordt gehandhaafd.
4) Wij voeren risico- en raakvlakkenmanagement uit op het hele programma van de directie.
Nederland heeft het Klimaatakkoord van Parijs ondertekend en geratificeerd. Het doel van het akkoord is om de opwarming van de aarde tegen te gaan. Nederland draagt daaraan bij door haar CO2-uitstoot te reduceren. Het Rijk heeft samen met een breed scala aan partijen (oa. koepelorganisaties, brancheorganisaties, decentrale overheden) de Parijsdoelen vertaald naar nationale doelen en in 2019 het nationale Klimaatakkoord ondertekend.
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is onder meer verantwoordelijk voor de Nederlandse CO2-reductieopgave op het gebied van mobiliteit. Het ministerie heeft hiervoor de programmadirectie Duurzame Mobiliteit opgericht. Deze directie zet Rijksinstrumenten in en helpt en stimuleert beleidsdirecties binnen het ministerie, regio's en werkgevers om maatregelen te treffen die bijdragen aan de CO2-reductie-opgave. Voorbeelden van maatregelen zijn het uitbreiden van laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen, werkgevers stimuleren om woon-werkverkeer via openbaar vervoer en fiets te laten verlopen, en stadslogistiek efficiënter en schoner in te richten.
| |
| |
| |
|
|
|
PROJECTNAAM
Duurzame Mobiliteit
OPDRACHTGEVER
Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
FUNCTIE
Ontwikkelaar Sturingsinstrument CO2-doelstellingen en Regiocoördinator voor regio's Brabant en Stedendriehoek
PERIODE
juni 2017 – heden
Onze rol 1) Wij helpen als To Interface het ministerie met de opzet en invulling van monitoring en evaluatie van het nationale Klimaatakkoord. Hiervoor hebben we met de betrokken partijen binnen en buiten het ministerie prestatie-indicatoren vastgesteld, databronnen ontsloten en rapportages opgesteld. Tevens nemen we namens het ministerie deel in de interdepartementale werkgroep voor monitoring en evaluatie van het Klimaatbeleid. Een van de rapportages waarvoor we de input leveren is de Monitor Klimaatbeleid. Hierin wordt jaarlijks de voortgang van de uitvoering van het Klimaatakkoord aan de 2e Kamer gerapporteerd (1e keer in 2020).
2) Wij ondersteunen het ministerie bij een aantal dossiers over de regionale aanpak van het Klimaatakkoord. Het gaat om het maken van afspraken tussen Rijk en regio tijdens de Bestuurlijk Overleggen MIRT voor het onderdeel ‘duurzame mobiliteit’ alsook de begeleiding van onderzoeken over de financiële consequenties van het Klimaatakkoord voor decentrale overheden en de hieruit voortvloeiende compensatie afspraken.
3) Betrouwbare en actuele informatie over laadpunten is noodzakelijk voor het stimuleren van EV-rijden. Wij helpen het ministerie met de governance en organisatie van deze informatie. Daarvoor wordt in beeld gebracht om welke informatie het gaat, op welke wijze deze kan worden ontsloten via het nationaal toegangspunt, welke voorwaarden gelden bij het verstrekken en het gebruiken van deze data en hoe hierop wordt gehandhaafd.
4) Wij voeren risico- en raakvlakkenmanagement uit op het hele programma van de directie.
Nederland heeft het Klimaatakkoord van Parijs ondertekend en geratificeerd. Het doel van het akkoord is om de opwarming van de aarde tegen te gaan. Nederland draagt daaraan bij door haar CO2-uitstoot te reduceren. Het Rijk heeft samen met een breed scala aan partijen (oa. koepelorganisaties, brancheorganisaties, decentrale overheden) de Parijsdoelen vertaald naar nationale doelen en in 2019 het nationale Klimaatakkoord ondertekend.
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is onder meer verantwoordelijk voor de Nederlandse CO2-reductieopgave op het gebied van mobiliteit. Het ministerie heeft hiervoor de programmadirectie Duurzame Mobiliteit opgericht. Deze directie zet Rijksinstrumenten in en helpt en stimuleert beleidsdirecties binnen het ministerie, regio's en werkgevers om maatregelen te treffen die bijdragen aan de CO2-reductie-opgave. Voorbeelden van maatregelen zijn het uitbreiden van laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen, werkgevers stimuleren om woon-werkverkeer via openbaar vervoer en fiets te laten verlopen, en stadslogistiek efficiënter en schoner in te richten.
| |
| |
| |
|
|
|
PROJECTNAAM
Duurzame Mobiliteit
OPDRACHTGEVER
Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
FUNCTIE
Ontwikkelaar Sturingsinstrument CO2-doelstellingen en Regiocoördinator voor regio's Brabant en Stedendriehoek
PERIODE
juni 2017 – heden
Onze rol 1) Wij helpen als To Interface het ministerie met de opzet en invulling van monitoring en evaluatie van het nationale Klimaatakkoord. Hiervoor hebben we met de betrokken partijen binnen en buiten het ministerie prestatie-indicatoren vastgesteld, databronnen ontsloten en rapportages opgesteld. Tevens nemen we namens het ministerie deel in de interdepartementale werkgroep voor monitoring en evaluatie van het Klimaatbeleid. Een van de rapportages waarvoor we de input leveren is de Monitor Klimaatbeleid. Hierin wordt jaarlijks de voortgang van de uitvoering van het Klimaatakkoord aan de 2e Kamer gerapporteerd (1e keer in 2020).
2) Wij ondersteunen het ministerie bij een aantal dossiers over de regionale aanpak van het Klimaatakkoord. Het gaat om het maken van afspraken tussen Rijk en regio tijdens de Bestuurlijk Overleggen MIRT voor het onderdeel ‘duurzame mobiliteit’ alsook de begeleiding van onderzoeken over de financiële consequenties van het Klimaatakkoord voor decentrale overheden en de hieruit voortvloeiende compensatie afspraken.
3) Betrouwbare en actuele informatie over laadpunten is noodzakelijk voor het stimuleren van EV-rijden. Wij helpen het ministerie met de governance en organisatie van deze informatie. Daarvoor wordt in beeld gebracht om welke informatie het gaat, op welke wijze deze kan worden ontsloten via het nationaal toegangspunt, welke voorwaarden gelden bij het verstrekken en het gebruiken van deze data en hoe hierop wordt gehandhaafd.
4) Wij voeren risico- en raakvlakkenmanagement uit op het hele programma van de directie.
Nederland heeft het Klimaatakkoord van Parijs ondertekend en geratificeerd. Het doel van het akkoord is om de opwarming van de aarde tegen te gaan. Nederland draagt daaraan bij door haar CO2-uitstoot te reduceren. Het Rijk heeft samen met een breed scala aan partijen (oa. koepelorganisaties, brancheorganisaties, decentrale overheden) de Parijsdoelen vertaald naar nationale doelen en in 2019 het nationale Klimaatakkoord ondertekend.
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is onder meer verantwoordelijk voor de Nederlandse CO2-reductieopgave op het gebied van mobiliteit. Het ministerie heeft hiervoor de programmadirectie Duurzame Mobiliteit opgericht. Deze directie zet Rijksinstrumenten in en helpt en stimuleert beleidsdirecties binnen het ministerie, regio's en werkgevers om maatregelen te treffen die bijdragen aan de CO2-reductie-opgave. Voorbeelden van maatregelen zijn het uitbreiden van laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen, werkgevers stimuleren om woon-werkverkeer via openbaar vervoer en fiets te laten verlopen, en stadslogistiek efficiënter en schoner in te richten.
| |
| |
| |
|
|
|
PROJECTNAAM
Duurzame Mobiliteit
OPDRACHTGEVER
Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
FUNCTIE
Ontwikkelaar Sturingsinstrument CO2-doelstellingen en Regiocoördinator voor regio's Brabant en Stedendriehoek
PERIODE
juni 2017 – heden
Onze rol 1) Wij helpen als To Interface het ministerie met de opzet en invulling van monitoring en evaluatie van het nationale Klimaatakkoord. Hiervoor hebben we met de betrokken partijen binnen en buiten het ministerie prestatie-indicatoren vastgesteld, databronnen ontsloten en rapportages opgesteld. Tevens nemen we namens het ministerie deel in de interdepartementale werkgroep voor monitoring en evaluatie van het Klimaatbeleid. Een van de rapportages waarvoor we de input leveren is de Monitor Klimaatbeleid. Hierin wordt jaarlijks de voortgang van de uitvoering van het Klimaatakkoord aan de 2e Kamer gerapporteerd (1e keer in 2020).
2) Wij ondersteunen het ministerie bij een aantal dossiers over de regionale aanpak van het Klimaatakkoord. Het gaat om het maken van afspraken tussen Rijk en regio tijdens de Bestuurlijk Overleggen MIRT voor het onderdeel ‘duurzame mobiliteit’ alsook de begeleiding van onderzoeken over de financiële consequenties van het Klimaatakkoord voor decentrale overheden en de hieruit voortvloeiende compensatie afspraken.
3) Betrouwbare en actuele informatie over laadpunten is noodzakelijk voor het stimuleren van EV-rijden. Wij helpen het ministerie met de governance en organisatie van deze informatie. Daarvoor wordt in beeld gebracht om welke informatie het gaat, op welke wijze deze kan worden ontsloten via het nationaal toegangspunt, welke voorwaarden gelden bij het verstrekken en het gebruiken van deze data en hoe hierop wordt gehandhaafd.
4) Wij voeren risico- en raakvlakkenmanagement uit op het hele programma van de directie.
Nederland heeft het Klimaatakkoord van Parijs ondertekend en geratificeerd. Het doel van het akkoord is om de opwarming van de aarde tegen te gaan. Nederland draagt daaraan bij door haar CO2-uitstoot te reduceren. Het Rijk heeft samen met een breed scala aan partijen (oa. koepelorganisaties, brancheorganisaties, decentrale overheden) de Parijsdoelen vertaald naar nationale doelen en in 2019 het nationale Klimaatakkoord ondertekend.
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is onder meer verantwoordelijk voor de Nederlandse CO2-reductieopgave op het gebied van mobiliteit. Het ministerie heeft hiervoor de programmadirectie Duurzame Mobiliteit opgericht. Deze directie zet Rijksinstrumenten in en helpt en stimuleert beleidsdirecties binnen het ministerie, regio's en werkgevers om maatregelen te treffen die bijdragen aan de CO2-reductie-opgave. Voorbeelden van maatregelen zijn het uitbreiden van laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen, werkgevers stimuleren om woon-werkverkeer via openbaar vervoer en fiets te laten verlopen, en stadslogistiek efficiënter en schoner in te richten.
| |
|
|
|
|
|